Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Investeren in betaalbaarheid
Onze huurders hebben een bescheiden inkomen en daarmee behoefte aan een betaalbare woning. Daarom hebben we relatief lage huurprijzen en voeren we al jaren een lage huurverhoging door. We investeren veel in duurzaamheid voor lagere energielasten en het milieu. Zo houden we wonen betaalbaar en kunnen huurders fijn leven. We hebben oog voor betaalbaarheidsproblemen bij onze klanten. Het liefst zijn we deze problemen voor en anders bieden we hulp bij het oplossen hiervan.
Activiteiten 2021
- We beperken de jaarlijkse totale huursomstijging tot maximaal de inflatie.
- We wijzen minimaal 80% van de vrijgekomen woningen toe aan de primaire doelgroep.
- Minimaal 95% van de huurtoeslaggerechtigden wijzen we passend toe.
- We geven huurders met een laag inkomen en een (voor dat inkomen) hoge huur een eenmalige huurverlaging en geven daarmee invulling aan de Wet Eenmalige Huurverlaging.
- Voor 1 juli 2021 weten huurders of hun huur gelijk blijft, omhoog of omlaag gaat.
- We brengen de verhuurleegstand terug naar maximaal 1 procent (exclusief verkoopleegstand).
- We werken aan het voorkomen en terugbrengen van betalingsproblemen. Omdat niet alle huurders gelijk zijn, is onze aanpak doelgroepgericht
. We streven naar:
o het verlagen van de openstaande vorderingen van zowel zittende als vertrokken huurders en het aantal deurwaardersdossiers met 5% ten opzichte van 2020;
o het minimaliseren van het aantal ontruimingen op basis van huurachterstand (maximaal 5, het liefst 0). - We onderzoeken tijdelijke woonvormen en nieuwe woonvormen zoals tiny houses waarin we collectiviteit en gemeenschapszin stimuleren. Hiervoor gebruiken we onder andere ons InnovatieLAB met een samenwerkingspartner
.
Woningen voor vandaag én morgen
Een thuis voor onze huurders nu en in de toekomst, dat is onze missie. Ongeveer 16.000 huishoudens vinden een thuis in onze woningen. Toekomstige generaties willen we ook een passend en betaalbaar thuis bieden. Daarom kijken we naar demografische en politieke ontwikkelingen in de stad én op het platteland. En de mogelijkheden die ons huidige en toekomstige vastgoed hierin biedt. We betrekken huurders zoveel mogelijk bij de keuzes die we maken. Een van onze grootste opgaven voor de komende jaren is het verduurzamen van onze woningen.
Activiteiten 2021
- We leveren in 2021 228 nieuwe sociale huurwoningen op. Daarvoor investeren we ruim € 45 miljoen. Een deel van deze nieuwbouw is specifiek bestemd voor doelgroepen met een aanvullende zorgvraag. Hiervoor werken we samen met betrokken zorgpartijen.
- We bereiden de bouw van 298 nieuwbouwwoningen voor.
- We renoveren 81 woningen. Daaraan geven we € 4 miljoen uit.
- We geven ca. € 34,4 miljoen uit aan het onderhoud van onze woningen.
- We geven € 4,6 miljoen uit aan isolerende maatregelen en zonnepanelen.
- We slopen 121 verouderde woningen.
- We participeren actief in Bouwstroom Drenthe.
- We experimenteren met circulair bouwen, nieuwe producten en nieuwe vormen van opdrachtgeverschap. Daarom doen we mee aan de pilot Drenthe woont circulair.
- We ontwikkelen kaders voor het technische en functionele kwaliteitsniveau van ons nieuwe en bestaande vastgoed. Belangrijk onderdeel hiervan is de toegankelijkheid van de woning.
- We willen in 2021-2022 minimaal 20 huizen opleveren die voldoen aan de voorwaarden van circulair bouwen.
- We verkopen 65 woningen en 2 bedrijfsruimten.
Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Oog voor iedere huurder
Iedere huurder is uniek en heeft zijn eigen behoeften. Daarom hebben we oog voor ieder mens en passen we onze werkwijze hierop aan. We bevragen onze huurders actief en we geven ruimte en verantwoordelijkheid om zaken zelf te regelen. We laten huurders zien wat we met hun feedback doen en leggen onze keuzes altijd goed uit. Onze online dienstverlening wordt steeds belangrijker, we verliezen die klanten niet uit het oog die liever bellen of langskomen.
Activiteiten 2021
- We meten continu Klanttevredenheid (KCM); woning betrekken, reparatieverzoeken, woning verlaten. Klantsignalen uit KCM volgen we op; zo zorgen we voor continue verbetering. We streven naar maximale klanttevredenheid en zetten daarmee in op maximaal 5% ontevreden klanten (onvoldoende score) en dus 95% tevreden klanten (voldoende score).
- Samen met de andere Drentse corporaties werken we verder aan de doorontwikkeling van Thuiskompas en de urgentiecommissie.
- Met ons project ‘Digitale dienstverlening’ geven we concreet invulling aan eigentijdse dienstverlening en maximale klant- en medewerkerstevredenheid. We krijgen een nieuwe website, klantvolgsysteem en klantportaal.
- We plannen reparatie-, LZT (Langer Zelfstandig Thuis)-verzoeken en mutaties efficient in. We monitoren het aantal reparatieverzoeken.
- We onderzoeken de mogelijkheden voor een digitale huismeester en blijven digitale postverzending promoten.
Ruimte om je eigen huis te maken
Huurders weten zelf het beste wat ze nodig hebben als het gaat om van hun huis een thuis te maken. Daarom gaan we regelmatig in gesprek en bevragen we huurders gericht. We stimuleren eigen initiatief en staan open voor ideeën. Samenwerking staat hierin voor ons centraal.
Activiteiten 2021
- We halen inzichten en ervaringen van huurders op als aanvulling op onze keuzes. We zetten participatievormen in die zo goed mogelijk passen bij onze doelgroepen. We experimenteren met nieuwe digitale vormen.
- We werken mee aan de woningmarktonderzoeken in de gemeenten Hoogeveen, Midden-Drenthe, Meppel, Ooststellingwerf, Westerveld en De Wolden.
- Uitkomsten van participatie dragen we nog beter uit. Zo werken we aan nog meer draagvlak bij huurders om mee te denken en te doen en laten we zien wat we doen en wat dat oplevert.
Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Samen werken aan leefbare buurten
De omgeving van je huis is net zo belangrijk voor je thuisgevoel als een fijn huis. Goede buren, een nette galerij een speeltuin om de hoek. Daarom zetten we ons samen met bewoners in voor een prettige buurt, waar bewoners fijn samenwonen.
Activiteiten 2021
- We werken samen met onze belanghebbenden aan klimaatadaptatie en/of het stimuleren van biodiversiteit door de vergroening van vastgoed, tuinen en de openbare ruimte.
- We werken aan een gezond leven in buurten en wijken vanuit de focus op preventie.
- We werken gebiedsgericht en blijven ons inzetten binnen Mijn Buurt Assen.
Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Extra ondersteuning waar nodig
Soms heeft iemand permanent of tijdelijk extra hulp nodig. Bijvoorbeeld door lichamelijke, psychische, financiële of sociale redenen. Ook zien we dat ouderen steeds langer thuis wonen. Dit vraagt om aandacht, soms maatwerk en samenwerking met maatschappelijke partners om deze doelgroepen zo goed mogelijk te helpen.
Activiteiten 2021
- We blijven met onze niet-reguliere toewijzingen in Thuiskompas binnen de afgesproken norm van 20% vrije beleidsruimte.
- We formeren, in navolging op onze visie op wonen en zorg, strategische kaders voor onze activiteiten op dit gebied.
- We dragen bij aan de gemeentelijke taakstelling voor huisvesting van statushouders.
- We nemen deel aan een project over woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Dat doen we samen met de gemeenten en corporaties in Hoogeveen, Westerveld, De Wolden en Midden-Drenthe. We stellen gezamenlijk beleid vast.
- We maken WMO-afspraken met de laatste gemeenten waarmee we dat nog niet hebben.
Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Over eigen grenzen heen kijken
We hebben ogen en oren in de wijk, waardoor we veel zien en horen. Waar nodig slaan we een brug met buurtbewoners en maatschappelijke partners. Hierbij kijken we over onze eigen grenzen heen en dagen huurders en maatschappelijke organisaties dit ook te doen.
Activiteiten 2021
- We ontwikkelen het Beleefhuis door omdat we bewustwording en ketensamenwerking belangrijk vinden.
- We nemen deel aan Platforms en samenwerkingen op het terrein van wonen, welzijn en zorg in Assen en Midden-Drenthe.
- We stimuleren een samenwerking op het terrein van wonen, welzijn en zorg met gemeenten en lokale zorg- en welzijnsorganisaties op tactisch niveau als die er nog niet is.
- We organiseren eind 2021 een Masterclass volkshuisvesting voor (nieuwe) raadsleden.
- We sturen de gemeenten in ons werkgebied en huurdersplatform MEVM voor 1 juli 2021 ons jaarlijkse activiteitenoverzicht toe.
- We actualiseren de prestatieafspraken met de gemeenten in ons werkgebied voor 15 december 2021.
Al onze activiteiten dragen bij aan de strategische koers. Een jaaractiviteit kan ook bijdragen aan een meerjarenprogramma. In dat geval staat er een symbool van de pijler achter:
![]()
![]()
Een toekomstbestendige organisatie
De toekomst wordt steeds onvoorspelbaarder. De uitbraak van het Covid19 virus en alle veranderingen en ontwikkelingen die daarmee samenhangen zijn daar een concreet voorbeeld van. De snelheid van maatschappelijke, demografische en technologische ontwikkelingen maakt dat we wendbaar moeten zijn. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden en andere manieren van (samen)werken. Zowel door en tussen medewerkers als met onze partners. Een solide bedrijfsvoering verliezen we hierbij niet uit het oog.
Activiteiten 2021
-
De verwachte operationele kasstromen leiden in 2021 tot een ICR (rentedekkingsgraad) van 1,95.
-
Onze netto beïnvloedbare bedrijfslasten bedragen maximaal € 838 per woning. Dit is inclusief twee tijdelijke fte in verband met het project ‘digitale dienstverlening’ in 2021. Zonder deze twee tijdelijke fte zijn de netto beïnvloedbare bedrijfslasten € 824. Hiermee komen we uit op onze norm uit de kaderbrief.
-
Onze realisatie-index voor investeringen bedraagt minimaal 70 procent, gebaseerd op uitgaande kasstromen. In de begroting gaan we uit van 100 procent.
-
Onze huidige strategische koers loopt eind 2021 af. Daarom geven we in 2021 vorm en invulling aan onze nieuwe of hernieuwde strategische koers vanaf 2022.
-
We bereiden ons voor op de invoering van nieuwe wetgeving zoals de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen.
-
We ontwikkelen kaders voor het technische en functionele kwaliteitsniveau van ons nieuwe en bestaande vastgoed. Belangrijk onderdeel hiervan is de toegankelijkheid van de woning.
-
We ontwikkelen een nieuw inkoopbeleid.
-
We geven verder invulling aan onze duurzaamheidsvisie: we ontwikkelen The Natural Step-methode verder door.
-
In 2021 vernieuwen we onze secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarbij hebben we onder meer aandacht voor thema’s als het plaatsonafhankelijk werken en duurzaamheid.
-
We werken het nieuwe kantoorconcept uit. Medewerkers kunnen zelf bepalen waar ze hun werk het beste kunnen doen: thuis, op kantoor of ergens anders.
-
We blijven werken aan de lerende organisatie. Daarbij hebben we aandacht voor:
o de cruciale rol van leiderschap, ruimte voor vernieuwing, borgen van leren, het werk van vandaag en ruimte voor reflectie;
o de ontwikkeling van medewerkers om klaar te zijn en te blijven voor de toekomst. Vaardigheden zoals samenwerken over organisatiegrenzen heen, vernieuwen, omgaan met complexe(re) situaties en de invloed van technologie op ons dagelijks werk. -
We leggen de focus binnen DigiT (ons project voor digitale transformatie) op big data, datagedreven werken, kwaliteit van data en voorspellende data. Daarbij zetten we met name in op:
o de organisatiebrede ontwikkeling van kennis en vaardigheden
o een Actium Dataplatform als overkoepelende databron en toepassing van hulpmiddelen voor rapportage/dashboards
o datavisualisatie
o data-analyse en voorspelling
o de inrichting van data governance. -
We blijven onze risico’s en kansen goed in kaart brengen. Er is in de hele organisatie aandacht voor beleid, werkprocessen en bewustwording over thema’s als operationeel risicomanagement en fraudebeheersing. Voor onze OOB-status brengen we eind 2021 de processtappen, risico’s en de beheersmaatregelen in kaart van de elf belangrijkste processen. We leggen ze ook vast.
-
We vernieuwen en optimaliseren vanuit ketensamenwerking en onze huidige werkprocessen. Zo verbeteren we onze dienstverlening en leren we in de praktijk. In 2021 ronden we het VerhuurMutatieProces (VMP) af.
-
In 2021 professionaliseren we ons fiscale proces nog verder. We werken naar het opzetten en inrichten van ons Tax Controle Framework. Dat doen we op basis van het fiscaal statuut (2020), de uitgevoerde nulmeting en het fiscaal meerjarig ambitieplan. We leggen al onze fiscale processen en bijbehorende risico’s en beheersmaatregelen vast. Het doel hiervan: medewerkers bewust maken van de beheersing van fiscale aspecten in onze processen.